Historia

 
Nasze działania: Historia-ND / 23-01-2018

Turniej Timeline - podsumowanie

Pierwszy turniej historyczny TIMELINE Polska już za nami! 19 stycznia w turniejowe szranki stanęło 16 uczniów naszej szkoły. Emocje i zacięta rywalizacja towarzyszyły wszystkim już od pierwszych minut. Niektóre pojedynki okazały się wyjątkowo za...

 
Nasze działania: Historia-ND / 17-01-2018

Timeline Polska turniej start!

UWAGA uczniowie biorący udzial w turnieju TIMELINE POLSKA! Spotykamy się w piątek 19 stycznia o godzinie 14.30 w małej salce gimnastycznej i zaczynamy rywalizację. Przypomnimy zasady gry, zasady turnieju, rozlosujemy stoliki i gramy. Poniżej odświeżo...

 
Nasze działania: Historia-ND / 10-12-2017

 Podróż przez prerię

11 lipca 1899 r., o godzinie 10:00 rano pociąg ekspresowy Union Pacific wyjechał ze stacji Folsom w Nowym Meksyku, zabierając ze sobą 47 pasażerów. Po kilku minutach pasażerowie usłyszeli szybkie kroki dobiegające z… dachu pociągu, a chwilę później r...

Regulamin Szkolnego Turnieju Historycznego Timeline Polska

UWAGA uczniowie biorący udzial w turnieju TIMELINE POLSKA! Spotykamy się w piątek 19 stycznia o godzinie 14.30 w małej salce gimnastycznej i zaczynamy rywalizację. Przypomnimy zasady gry, zasady turnieju, rozlosujemy stoliki i gramy. Poniżej odświeżo...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-11-2017

Turniej Timeline Polska. Zaczynamy!

Czy wiesz, że spinacz biurowy wynalazł Polak? A może jesteś w stanie odgadnąć datę tego wydarzenia? Pamiętasz, kiedy Polska odzyskała niepodległość? Jak myślisz, co zbudowano wcześniej: Bazylikę Mariacką w Gdańsku czy kopalnię soli w Wieliczce? ...

 
Nasze działania: Historia-ND / 23-11-2017

Nowe gry "bez prądu"

Nasz Szkolny Klub Gier Planszowych wzbogacił się niedawno o nowe, atrakcyjne tytuły! Wśród nich wymienić można: Osadników z Catanu, Pędzące żółwie, Niezłe ziółka, Patchwork. Dołączyli też do nas nowi planszówkowicze. Witamy! Już wkrótce, obok cotygod...

 
Nasze działania: Historia-ND / 07-10-2017

Red 7 - spróbuj tęczy

Jeśli nie wygrywasz – przegrywasz i odpadasz! Jak się wydaje cel każdej gry, ale w Red 7 jest to cel główny i jedyny. Właśnie tą niewielką, bajecznie kolorową grę, postanowiliśmy, wraz z Zosią i Tosią, poznać i rozegrać kilka partyjek podczas drugieg...

 
Nasze działania: Historia-ND / 27-09-2017

Wesoła farma

No i ruszył szkolny klub planszówek! Dzięki pierwszym odważnym czwartoklasistkom – Tosi i Zosi, które nie bały się podjąć wyzwania jakie stawiają gry bez prądu, a przy okazji wyraźnie nastawiły się na dobrą zabawę.  I chyba się udało! Zaczęli...

 
Nasze działania: Historia-ND / 20-09-2017

Szkolny Klub Gier Planszowych

Zapraszam wszystkich, którzy lubią dobrą zabawę, logiczne myślenie, rywalizację, pozytywne emocje, przygodę, spotkania w sympatycznym gronie na zajęcia Szkolnego Klubu Gier Planszowych. Będziemy uczyć się jak fantastycznie spędzać czas z dala od smar...

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

1 marca to Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Po raz pierwszy obchodzony – z inicjatywy prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego - w 2011 r. Wiedza o tych bohaterskich żołnierzach w ciągu tych pięciu lat znacznie się wzbogaciła. Kim zatem byli owi d...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-02-2016

Poznaj Pileckiego - cz.2

Oto druga część pytań dotyczących W. Pileckiego z kolejnego okresu jego niezwykłego życia. Przypominamy adres pod którym zapoznacie się dokładnie z życiorysem rotmistrza i będziecie mogli przygotować się do odpowiedzi na poniższe pytania. http://www...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-02-2016

Poznaj Pileckiego - cz.1

Zapraszamy do zapoznania się z życiorysem rotmistrza Witolda Pileckiego. Spróbuj odpowiedzieć na pytania, korzystając z polecanej przez nas strony http://www.pilecki.ipn.gov.pl/.   Kiedy urodził się rotmistrz Pilecki? Z jakich ziem pochodzi...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-02-2016

4859 - rotmistrz Witold Pilecki

W listopadzie ubiegłego roku, pod kierunkiem mgr Danuty Klimaszewskiej, rozpoczęliśmy w naszym Gimnazjum prace nad projektem opisującym życie i dokonania rotmistrza Witolda Pileckiego. Cele i zadania które przyświecają nam w naszej pracy: CELE: ...

Raz, dwa, trzy, Stworem jesteś ... TY!

Na tajemniczej wyspie R’lyeh ginie grupa archeologów. Z Centrum Archeologicznego w Providence (Rhode Island) rusza ekipa ratunkowa. Jednak wkrótce po przybyciu, okrutna burza zmusza członków ekspedycji do schronienia się w zaniedbanej szopie. To nie ...

 
Nasze działania: Historia-ND / 24-02-2016

Budowniczowie Wielkiego Muru

Chang Cheng Ponad 2,5 tys. lat temu, Cesarz dynastii Qin chcąc chronić swoje prowincje północnych Chin przed atakami ludów barbarzyńskich, zdecydowal się na budowę kilku dobrze umocnionych fortec oraz na ich wzajemne połączenie.  Stworzył łańcu...

 
Nasze działania: Historia-ND / 15-12-2015

Witaj w Carcassonne wędrowcze!

Carcassonne to absolutna klasyka i niewątpliwy hicior dla każdego, kto zetknął się już z grami bez prądu. Sam zastanawiam się więc, dlaczego sięgnąłem po pudełko z tą grą tak późno. Może dlatego, że sporo gier, które pojawiły się już na stolikach sal...

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Poprzedni Następny

Home Historia-ND

Turniej Timeline Polska. Zaczynamy!

Czy wiesz, że spinacz biurowy wynalazł Polak? A może jesteś w stanie odgadnąć datę tego wydarzenia? Pamiętasz, kiedy Polska odzyskała niepodległość? Jak myślisz, co zbudowano wcześniej: Bazylikę Mariacką w Gdańsku czy kopalnię soli w Wieliczce?  Wybierz jedną z posiadanych w ręku kart i zdecyduj, czy prezentowane przez nią wydarzenie miało miejsce przed tym, które leży już na stole, czy po nim. Następnie odwróć kartę i sprawdź, czy masz rację! Najlepiej znać różne daty z historii Polski ale często  wystarczy po prostu dedukcja i trochę szczęścia. Ułóż Timeline – oś czasu!

Już wkrótce w naszej szkole odbędzie się turniej historyczny Timeline. Czym jest Timeline? Jest to edukacyjna  gra karciana, której uczestnicy spośród dostępnych kart z wydarzeniami z historii Polski, układają właściwy ciąg chronologiczny. Oczywiście gracze nie muszą znać wszystkich dat. Czasami wystarczy spostrzegawczość, dedukcja i odrobina szczęścia.

W skrócie…

- w trakcie swojej tury podejmujesz próbę umieszczenia jednej ze swoich kart w odpowiednim miejscu na osi czasu

- jeśli Ci się powiedzie, będziesz posiadał przed sobą o 1 kartę mniej

- jeśli Ci się to nie uda, odkładasz kartę do pudełka i dobierasz nową z talii.

- jeśli jesteś jedynym graczem w rundzie, który prawidłowo zagra swoją ostatnią kartę, wygrywasz!

Cel gry: być jedynym graczem, który nie będzie posiadał przed sobą kart

Tłumaczenie zasad znajdziecie klikając w następujący link:

Wszyscy uczestnicy turnieju otrzymają również wersję papierową instrukcji.

Turniej, który odbędzie się w naszej szkole przebiegnie się w 3 etapach:

- etap I – eliminacje, 4 stoliki, po 6 graczy przy każdym, dalej przechodzi trójka najlepszych;

- etap II – półfinał, 3 stoliki po 4 graczy przy każdym, do finału przechodzi najlepsza dwójka;

- etap III – finał, sześcioro graczy wyłonionych z poprzedniego etapu walczy o trzy nagradzane miejsca.

Na zwycięzców czekać będą atrakcyjne nagrody rzeczowe i oceny z historii.

Data, miejsce i regulamin turnieju już na stronie internetowej. Liczba uczestników ograniczona do 24 osób. Zapisy przyjmuje p. Przemek Mrozek.

Poniżej daty z wszystkich kart. Warto się z nimi zapoznać aby móc powalczyć o laury zwycięzcy! J

740 p.n.e. – powstanie osady w Biskupinie

500 p.n.e. – utworzenie bursztynowego szlaku

150 – pierwsze wzmianki o ziemiach nad Bałtykiem

400 – słowiańskie osadnictwo na ziemiach polskich

850 – Siemowit obejmuje władzę nad Polanami

940 – wzniesienie Gniezna

966 – chrzest Polski

991 – najstarszy znany dokument dotyczący Polski

1000 – Zjazd Gnieźnieński

1025 – koronacja pierwszego króla Polski

1038 – Kraków nową stolica kraju

1044 – powstanie kopalni soli w Wieliczce

1079 – stracenie biskupa Stanisława przez krola

1113 – powstanie Kroniki Galla Anonima

1138 – początek rozbicia dzielnicowego

1228 – sprowadzenie zakonu krzyżackiego do Polski

1241 – bitwa pod Legnicą

1260 – pierwszy Jarmark św. Dominika

1270 – pierwsze zdanie zapisane w języku polskim

1320 – koronacja Władysława Łokietka

1364 – powstanie Akademii Krakowskiej

1384 – Jadwiga andegaweńska królem Polski

1410 – bitwa pod Grunwaldem

1444 – bitwa pod Warną

1489 – powstanie ołtarza Wita Stwosza

1493 – sejm walny w Piotrkowie

1502 – ukończenie budowy kościoła NMP w Gdańsku

1506 – pierwszy spis wszystkich praw i przywilejów w Polsce

1525 – Hołd Pruski

1543 – wydanie O obrotach sfer niebieskich

1558 – powstanie Poczty Królewskiej

1563 – utworzenie wojska kwarcianego

1569 – unia lubelska

1573 – pierwsza wolna elekcja

1573 – konfederacja warszawska

1578 – wydanie Odprawy posłów greckich

1596 – przeniesienie rezydencji króla do Warszawy

1605 – rozbicie wojsk szwedzkich w bitwie pod Kircholmem

1610 – wkroczenie Polaków do Moskwy

1627 – wyginięcia tura

1627 – zwycięstwo nad Szwedami w bitwie pod Oliwą

1637 – wynalezienie polemoskopu – pierwowzoru peryskopu

1648 – wybuch powstania Chmielnickiego

1652 – sejmowe liberum veto

1655 – potop szwedzki

1683 – pokonanie wojsk tureckich pod Wiedniem

1696 – ukończenie budowy pałacu w Wilanowie

1717 – Sejm niemy

1764 – koronacja ostatniego króla Polski

1766 – powstanie Mennicy Warszawskiej

1794 – powstanie kościuszkowskie

1791 – uchwalenie Konstytucji 3 maja

1795 – trzeci rozbiór Polski

1797 – powstanie Mazurka Dąbrowskiego

1815 – powstanie Królestwa Polskiego

1817 – powstanie Zakładu Narodowego im. Ossolińskich

1817 – powstanie giełdy warszawskiej

1828 – powstanie Banku polskiego

1831 – powstanie Etiudy Rewolucyjnej

1834 – wydanie Pana Tadeusza

1840 – odkrycie Góry Kościuszki

1848 – powstanie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej

1851 – powstanie fabryki „Wedel”

1853 – wynalezienie lampy naftowej

1863 – wybuch powstania styczniowego

1865 – premiera Strasznego dworu

1881 – namalowanie Pomarańczarki

1882 – pierwszy na świecie śmigłowiec

1887 – utworzenie języka esperanto

1890 – wynalezienie spinacza biurowego

1898 – odkrycie pierwiastków rad i polon

1901 – wynalezienie kamizelki kuloodpornej

1905 – Henryk Sienkiewicz otrzymuje literacką Nagrodę Nobla

1918 – odzyskanie niepodległości

1918 – wybuch powstania wielkopolskiego

1920 – bitwa warszawska

1922 – zamach na prezydenta Gabriela Narutowicza

1923 – powstanie portu w Gdyni

1927 – CWS T-1 pierwszy polski samochód

1926 – uruchomienie pierwszej stacji radiowej w Polsce

1932 – wygrana zawodów Challenge

1934 – otwarcie lotniska na Okęciu

1939 – wybuch II wojny światowej

1940 – udzial polskich lotników w Bitwie o Anglię

1944 – powstanie warszawskie

1946 – referendum ludowe

1950 – pierwsza audycja Radia Wolna Europa

1951 – powstanie Polskiej Akademii Nauk

1955 – powstanie teatru Cricot 2

1958 – premiera filmu Popiół i diament

1967 – premiera Dziadów K.  Dejmka

1970 – wydarzenia grudniowe – strajk robotników

1970 – powstanie 16-bitowego minikomputera K-202

1971 – wynalezienie pojazdu Melex

1972 – złoto olimpijskie polskich piłkarzy

1978 – pierwszy Polak w kosmosie

1978 – Polak papieżem

1980 – Czesław Miłosz otrzymuje literacką Nagrodę Nobla

1981 – wprowadzenie stanu wojennego

1982 – Jerzy Kukuczka zdobywa Broad Peak

1983 – Lech wałęsa otrzymuje pokojową Nagrodę Nobla

1989 – obrady Okrągłego Stołu

1992 – pierwszy McDonald’s w Polsce

1993 – pierwszy Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

1995 – zdobycie obu biegunów Ziemi

1999 – wstąpienie Polski do NATO

2000 – Andrzej Wajda otrzymuje Oskara

2004 – wstąpienie Polski do Unii Europejskiej

2012 – organizacja mistrzostw Europy w piłce nożnej

2013 – „Lem” – pierwszy polski satelita naukowy

Nowe gry "bez prądu"

Nasz Szkolny Klub Gier Planszowych wzbogacił się niedawno o nowe, atrakcyjne tytuły! Wśród nich wymienić można: Osadników z Catanu, Pędzące żółwie, Niezłe ziółka, Patchwork. Dołączyli też do nas nowi planszówkowicze. Witamy! Już wkrótce, obok cotygodniowych zajęć, odbędzie się szkolny turniej Timeline Polska. Relacje z naszych dotychczasowych rozgrywek (w tym podróży przez prerie Dzikiego Zachodu w grze Colt Experss - laureata prestiżowej nagrody Spiel des Jahres 2015), pojawią się wkrótce na stronie internetowej. 

Red 7 - spróbuj tęczy

Jeśli nie wygrywasz – przegrywasz i odpadasz! Jak się wydaje cel każdej gry, ale w Red 7 jest to cel główny i jedyny. Właśnie tą niewielką, bajecznie kolorową grę, postanowiliśmy, wraz z Zosią i Tosią, poznać i rozegrać kilka partyjek podczas drugiego spotkania na naszej szkolnej sekcji planszówek. Miała być „Winnica”, ale…

Red 7 jest niewielką grą zawierającą 49 kart w siedmiu kolorach o nominałach od 1 do 7. Zasada gry jest bardzo prosta: na koniec swojego ruchu musisz wygrywać. Jeśli nie wygrywasz – odpadasz. Stół, na którym rozkładamy karty dzieli się na TŁO (wspólne dla wszystkich graczy) i PALETY każdego z graczy. Posiadane w ręku karty (siedem, oczywiście), układamy w swojej turze na palecie, lub na tle. Każdy kolor kart układanych na tło, wyznacza pewną regułę, którą należy spełnić na swojej palecie aby wygrać turę. Np. kolor czerwony żąda najwyższej karty, kolor żółty – najwięcej kart tego samego koloru. W swojej turze mamy trzy możliwe akcje: położyć kartę z ręki na palecie i spełnić wymaganą regułę, położyć kartę na tle i zmienić warunek zwycięstwa, położyć kartę na palecie, a następnie kolejną na tle zmieniając i jednocześnie spełniając warunek. Jeśli spełniamy warunek – wygrywamy turę i gramy dalej. Jeśli nie – odpadamy. Odpadamy również, jeśli skończą nam się karty (a przypominam, że mamy ich tylko 7), więc należy nimi ostrożnie gospodarować. Podczas gry musimy przewidywać i planować swoje kolejne posunięcia, ale również powinniśmy uważnie obserwować posunięcia przeciwników. Oczywiście nie mamy wpływu na to jakie karty dostaniemy w rozdaniu, a więc w grze występuje też pewien element losowości.

Rozwinięciem podstawowych zasad Red 7 jest kilka zasad dodatkowych, jak np. dobieranie kart lub wykonywanie akcji dodatkowych zawartych na kartach o nieparzystych nominałach. Wydłużają one czas rozgrywki i wprowadzają negatywną interakcję między graczami.

Gra Red 7 jest naprawdę niezwykła. Jest bardzo prosta i szybka, a jednocześnie zmusza do umysłowej gimnastyki. Niemal każda decyzja w grze jest kluczowa, a napięcie nie opada choćby na chwilę. Możliwości planowania posunięć jest naprawdę dużo, choć z każdą turą zmniejsza się liczba kart w naszej ręce. Wizualnie gra jest przyjemna dla oka, kolory układają się w piękną tęczę, a kolorowe „plamy” faktycznie przynoszą na myśli kolorowe płótno i paletę artysty.

Zosia i Tosia bardzo szybko opanowały podstawowe zasady gry i już wkrótce musiałem przyznać, że chyba dziś „nie mam szczęścia”… Kolejne rozdanie, kilka minut myślenia i walki, i kolejny triumf Tosi. Nawet dzwonek kończący zajęcia nie był w stanie przerwać zaciętych rozgrywek i , jakby nie patrzeć, dobrej zabawy. Z pewnością często będziemy wracać do Red 7, a jeśli znajdziemy kolejnych amatorów intelektualnej rozrywki, to cóż… może mini turniej?

Zapraszamy!

Wesoła farma

No i ruszył szkolny klub planszówek! Dzięki pierwszym odważnym czwartoklasistkom – Tosi i Zosi, które nie bały się podjąć wyzwania jakie stawiają gry bez prądu, a przy okazji wyraźnie nastawiły się na dobrą zabawę.

 I chyba się udało!

Zaczęliśmy od Wesołej farmy wydawnictwa 2 Pionki. Wesoła farmato wciągająca gra ekonomiczna w której każdy z  graczy posiada własną farmę, na której hoduje owce, króliki, krowy i świnki. Dysponujemy polem uprawnym, podzielonym na trzy pory roku: wiosnę, lato i jesień. Na wiosnę będziemy siać nasze rośliny. A zbierać je będziemy latem i jesienią (tabliczki pod grządkami wskazują nam w jakiej porze roku możemy zbierać jakie rośliny. Lewą stronę planszy zajmuje okazała stodoła, czyli miejsce, w którym będziemy przechowywać nasze plony. Jest w niej miejsce na 6 wyhodowanych roślin. Hodować możemy cztery rodzaje roślin: marchewkę, kończynę, buraki i zboże. Na farmie hodujemy wspomniane  cztery zwierzątka: owieczkę, królika, krówkę i świnkę. Celem gry jest wyhodowanie szczęśliwych zwierzątek (tylko takie dadzą punkty) z jak najdłuższymi (tak, tak), pełnymi brzuszkami. Aby to osiągnąć musimy podejmować odpowiedzialne decyzje, czyli akcje. Mamy sześć do wyboru, jednak w swoim ruchu możemy rozegrać tylko dwie z nich. Są to: zakup roślin, sadzenie roślin, zebranie plonów, karmienie zwierząt, sprzedaż roślin, pobranie monety z banku. Od tego jakie decyzje podejmiemy zależy nasz późniejszy sukces, w postaci punktów zwycięstwa za pełne brzuszki zwierzaków. Na przykład, jeśli nie zasiejemy odpowiedniej rośliny, nie zbierzemy plonów latem, a wtedy nie wykarmimy zwierzaka. Jeśli nie będziemy mieli pieniędzy, nie zakupimy odpowiedniego gatunku roślin dla naszej farmy. Jeśli nie zbierzemy np. buraczków jesienią, te zgniją i na nic się już nie przydadzą. Jeśli zasadzimy zbyt dużo roślin, nasza stodoła nie przyjmie całego obfitego plonu i część uprawy przepadnie. Trzeba naprawdę dobrze planować swoje działania, zarządzać odpowiednio zasobami, zmusić mózgownicę do ekonomicznego myślenia. Trafne decyzje przyniosą w efekcie punkty zwycięstwa. Głodne (i smutne) zwierzaki dadzą punkty ujemne.

Po szybkim tłumaczeniu zasad zaczęliśmy rozgrywkę. Pierwsze posunięcia były nieco chaotyczne i  hodowlą rządził przypadek, ale wkrótce zaskoczyliśmy czego kto potrzebuje i zarówno owce jak i króliki oraz świnka, zaczęły przybierać na masie, a stodoły się zapełniły. Gra nabrała tempa i pojawił się element planowania. Niestety, czas zabawy szybko dobiegł końca, a więc musieliśmy podliczyć zdobyte punkty. Najlepszym farmerem okazała się Tosia zdobywając 10 punktów, Zosia zakończyła grę z dwoma, a ja… cóż… moje zwierzątka nie były zbyt szczęśliwe. Najważniejsze jednak że zabawa przednia, a przy okazji nauczyliśmy się planowania działań i zarządzania finansami. Czyli ekonomia w skali mikro. W przyszłym tygodniu Winnica.

Zapraszam!

Szczęśliwy numer

Na dziś
to
25
Następne losowanie o godzinie 18:00

Polecamy

orzel
 

 

 

   
   
   

 

 

Licznik odwiedzin

1353958