Historia

 
Nasze działania: Historia-ND / 10-12-2017

 Podróż przez prerię

11 lipca 1899 r., o godzinie 10:00 rano pociąg ekspresowy Union Pacific wyjechał ze stacji Folsom w Nowym Meksyku, zabierając ze sobą 47 pasażerów. Po kilku minutach pasażerowie usłyszeli szybkie kroki dobiegające z… dachu pociągu, a chwilę później r...

Regulamin Szkolnego Turnieju Historycznego Timeline Polska

REGULAMIN SZKOLNEGO TURNIEJU HISTORYCZNEGO TIMELINE POLSKA 1.Zasady ogólne: Turniej organizowany jest przez Szkołę Podstawową nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Międzyrzeczu Udział w turnieju jest bezpłatny. Miejsce organizacji turnieju: Szkoła P...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-11-2017

Turniej Timeline Polska. Zaczynamy!

Czy wiesz, że spinacz biurowy wynalazł Polak? A może jesteś w stanie odgadnąć datę tego wydarzenia? Pamiętasz, kiedy Polska odzyskała niepodległość? Jak myślisz, co zbudowano wcześniej: Bazylikę Mariacką w Gdańsku czy kopalnię soli w Wieliczce? ...

 
Nasze działania: Historia-ND / 23-11-2017

Nowe gry "bez prądu"

Nasz Szkolny Klub Gier Planszowych wzbogacił się niedawno o nowe, atrakcyjne tytuły! Wśród nich wymienić można: Osadników z Catanu, Pędzące żółwie, Niezłe ziółka, Patchwork. Dołączyli też do nas nowi planszówkowicze. Witamy! Już wkrótce, obok cotygod...

 
Nasze działania: Historia-ND / 07-10-2017

Red 7 - spróbuj tęczy

Jeśli nie wygrywasz – przegrywasz i odpadasz! Jak się wydaje cel każdej gry, ale w Red 7 jest to cel główny i jedyny. Właśnie tą niewielką, bajecznie kolorową grę, postanowiliśmy, wraz z Zosią i Tosią, poznać i rozegrać kilka partyjek podczas drugieg...

 
Nasze działania: Historia-ND / 27-09-2017

Wesoła farma

No i ruszył szkolny klub planszówek! Dzięki pierwszym odważnym czwartoklasistkom – Tosi i Zosi, które nie bały się podjąć wyzwania jakie stawiają gry bez prądu, a przy okazji wyraźnie nastawiły się na dobrą zabawę.  I chyba się udało! Zaczęli...

 
Nasze działania: Historia-ND / 20-09-2017

Szkolny Klub Gier Planszowych

Zapraszam wszystkich, którzy lubią dobrą zabawę, logiczne myślenie, rywalizację, pozytywne emocje, przygodę, spotkania w sympatycznym gronie na zajęcia Szkolnego Klubu Gier Planszowych. Będziemy uczyć się jak fantastycznie spędzać czas z dala od smar...

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

1 marca to Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Po raz pierwszy obchodzony – z inicjatywy prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego - w 2011 r. Wiedza o tych bohaterskich żołnierzach w ciągu tych pięciu lat znacznie się wzbogaciła. Kim zatem byli owi d...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-02-2016

Poznaj Pileckiego - cz.2

Oto druga część pytań dotyczących W. Pileckiego z kolejnego okresu jego niezwykłego życia. Przypominamy adres pod którym zapoznacie się dokładnie z życiorysem rotmistrza i będziecie mogli przygotować się do odpowiedzi na poniższe pytania. http://www...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-02-2016

Poznaj Pileckiego - cz.1

Zapraszamy do zapoznania się z życiorysem rotmistrza Witolda Pileckiego. Spróbuj odpowiedzieć na pytania, korzystając z polecanej przez nas strony http://www.pilecki.ipn.gov.pl/.   Kiedy urodził się rotmistrz Pilecki? Z jakich ziem pochodzi...

 
Nasze działania: Historia-ND / 25-02-2016

4859 - rotmistrz Witold Pilecki

W listopadzie ubiegłego roku, pod kierunkiem mgr Danuty Klimaszewskiej, rozpoczęliśmy w naszym Gimnazjum prace nad projektem opisującym życie i dokonania rotmistrza Witolda Pileckiego. Cele i zadania które przyświecają nam w naszej pracy: CELE: ...

Raz, dwa, trzy, Stworem jesteś ... TY!

Na tajemniczej wyspie R’lyeh ginie grupa archeologów. Z Centrum Archeologicznego w Providence (Rhode Island) rusza ekipa ratunkowa. Jednak wkrótce po przybyciu, okrutna burza zmusza członków ekspedycji do schronienia się w zaniedbanej szopie. To nie ...

 
Nasze działania: Historia-ND / 24-02-2016

Budowniczowie Wielkiego Muru

Chang Cheng Ponad 2,5 tys. lat temu, Cesarz dynastii Qin chcąc chronić swoje prowincje północnych Chin przed atakami ludów barbarzyńskich, zdecydowal się na budowę kilku dobrze umocnionych fortec oraz na ich wzajemne połączenie.  Stworzył łańcu...

 
Nasze działania: Historia-ND / 15-12-2015

Witaj w Carcassonne wędrowcze!

Carcassonne to absolutna klasyka i niewątpliwy hicior dla każdego, kto zetknął się już z grami bez prądu. Sam zastanawiam się więc, dlaczego sięgnąłem po pudełko z tą grą tak późno. Może dlatego, że sporo gier, które pojawiły się już na stolikach sal...

  • 1
  • 2
  • 3
Poprzedni Następny

Home Historia-ND

Podróż przez prerię

11 lipca 1899 r., o godzinie 10:00 rano pociąg ekspresowy Union Pacific wyjechał ze stacji Folsom w Nowym Meksyku, zabierając ze sobą 47 pasażerów. Po kilku minutach pasażerowie usłyszeli szybkie kroki dobiegające z… dachu pociągu, a chwilę później rozległy się strzały. Grupa uzbrojonych i bezlitosnych bandytów napadła na podróżnych i pozbawiła ich pieniędzy oraz biżuterii.

Czy bandytom uda się zachować zimną krew i uniknąć kul?

Czy zdołają wykraść pieniądze przeznaczone na wypłaty dla pracowników Kompanii Węglowej Nice Valley? Czy przechytrzą dzielnego szeryfa, Samuela Forda? Bądź tym, który na końcu podróży zostanie najbogatszym członkiem gangu!

Tak zaczyna się niezwykła gra pt.: Colt Express. Każdy z graczy wciela się w kowboja – rabusia, który podczas krótkiej podróży pociągiem stara się obrabować pasażerów. Akcja gry toczy się nie na planszy, ale w specjalnym trójwymiarowym pociągu, po którym figurki postaci mogą poruszać się w poziomie i pionie. Swoją figurkę poruszamy dzięki zagrywanym kartom, które pozwalają nam na kilka ruchów, np. ruch do przodu, wejście na dach, strzał z rewolweru, cios pięścią. Karty zagrywamy z kolei według określonego – dla każdej gry innego – schematu. I tu właściwie dochodzimy do najciekawszego mechanizmu gry: najpierw po kolei zagrywamy swoje karty, czyli planujemy napad i przypatrujemy się planom przeciwników, następnie odwracamy utworzoną w ten sposób talię i… realizujemy plan – po kolei ujawniamy zagrane karty, przesuwamy figurki zgodnie z planem, strzelamy, biegamy, zdobywamy worki z pieniędzmi… Każdy gracz – rabuś gra oczywiście na własne konto, starając się maksymalnie utrudnić życie konkurentom. Po pociągu porusza się również kontrolowany przez wszystkich szeryf, który stara się skomplikować plany bandytów. Mimo, iż strzały z rewolwerów sypią się gęsto, w grze nikt nie ginie, otrzymane kule utrudniają tylko kolejne posunięcia graczy.

Na kółku graliśmy w Colt Express już trzykrotnie. Za każdym razem emocje były coraz większe, a plany napadu coraz doskonalsze. Każdy z nas kombinował jak tu przechytrzyć szeryfa i dostać się do lokomotywy, aby zdobyć najcenniejszy łup – walizkę z 1000 dolarów. Pragnęliśmy też wystrzelać cały bębenek rewolweru, gdyż nagroda dla najlepszego strzelca również wynosiła 1000 dolarów. Oprócz biegania po pociągu i zdobywania bogactw, natrafialiśmy również na zdarzenia losowe: a to zbuntowali się pasażerowie, a to pociąg gwałtownie zahamował, szeryf wpadał w wyjątkową wściekłość i strzelał przez dach, a konduktor dawał się pojmać jako zakładnik. Emocji w żadnej rozgrywce nie brakowało! Nie brakowało też śmiechu, podczas ujawniania planów, zwłaszcza wtedy, gdy okazywało się, że niektóre posunięcia wyszły absolutnie bez sensu. Zabawnie było też wlepiać kolejne kule przeciwnikom.

colt

Z pewnością będziemy wracać jeszcze wiele razy na Dziki Zachód i do pociągu Union Pacific. Tym bardziej, że na tle zachodzącego słońca widać już nadjeżdżający z kolejnymi bogatymi pasażerami dyliżans…

Za tydzień wspinamy się na ośmiotysięcznik – K2.

Regulamin Szkolnego Turnieju Historycznego Timeline Polska

REGULAMIN SZKOLNEGO TURNIEJU HISTORYCZNEGO TIMELINE POLSKA

  1. 1.Zasady ogólne:

Turniej organizowany jest przez Szkołę Podstawową nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Międzyrzeczu

Udział w turnieju jest bezpłatny.

Miejsce organizacji turnieju: Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Międzyrzeczu.

Turniej  skierowany jest do uczniów klas siódmych szkoły podstawowej i uczniów klas gimnazjalnych.

Turniej przeprowadzony jest jednego dnia w trzech etapach: eliminacje – półfinał – finał.

Nad organizacją i przebiegiem turnieju czuwają nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1, pod kierunkiem nauczyciela historii – P. Mrozka.

  1. 2.Cele turnieju:

Zapoznanie uczniów z chronologią dziejów Polski;

Zapoznanie uczniów z osiągnięciami Polaków i ich dziełami na przestrzeni wieków

Budzenie zainteresowania przeszłością Polski;

Zainteresowanie uczniów grami planszowymi;

  1. 3.Zakres i tematyka:

Konkurs obejmuje chronologię dziejów Polski od pierwszych informacji o ziemiach polskich, do roku 2012. W tematyce uwzględniane są takie zagadnienia jak: wydarzenia historyczne i kulturalne , wynalazki i odkrycia dokonane przez Polaków, polskie zabytki i dzieła sztuki. Wszystkie daty i ich opisy zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły i udostępnione uczniom w formie papierowej.

  1. 4.Harmonogram turnieju:

Ogłoszenie konkursu w szkole 25 listopada 2017 r. (strona internetowa), 5 grudnia 2017 r. (plakaty)

Publikacja regulaminu turnieju nastąpi 5 grudnia 2017 r.

Zgłoszenia udziału w Konkursie przyjmowane będą do 16 grudnia 2017 r.

Turniej odbędzie się 12 stycznia 2018 r.

  1. 5.Sposób przeprowadzenia:

Etapy szkolny turnieju (12 stycznia 2018 r.)

Turniej odbędzie się w trzech etapach:

- etap I – eliminacje, 4 stoliki, po 6 graczy przy każdym, dalej przechodzi trójka najlepszych;

- etap II – półfinał, 3 stoliki po 4 graczy przy każdym, do finału przechodzi najlepsza dwójka;

- etap III – finał, sześcioro graczy wyłonionych z poprzedniego etapu walczy o trzy nagradzane miejsca.

Do stolików eliminacyjnych uczestnicy dobierani są w sposób losowy. Do stolików półfinałowych zasiadają zwycięzcy eliminacji w kolejności zdobytych miejsc z trzech pierwszych stolików i losowo z czwartego stolika. Finał odbywa się przy jednym stoliku.

Obowiązują zasady ogólne gry Timeline Polska wydawnictwa REBEL, które uczestnicy otrzymają w wersji drukowanej, dostępne są również w wersji elektronicznej na stronie wydawcy.

Wszelkie wątpliwości dotyczące zasad i przebiegu gry rozstrzygane będą przez opiekuna-organizatora turnieju.

  1. 6.Nagrody

Dla zwycięzcy szkolnego turnieju przewidziane są atrakcyjne nagrody. Nagrody przewidziane są również dla uczniów którzy zajęli drugie i trzecie miejsce. Nagrody ufundowane zostaną przez Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1. Nagrodami dla finalistów będą również oceny z historii.

Turniej Timeline Polska. Zaczynamy!

Czy wiesz, że spinacz biurowy wynalazł Polak? A może jesteś w stanie odgadnąć datę tego wydarzenia? Pamiętasz, kiedy Polska odzyskała niepodległość? Jak myślisz, co zbudowano wcześniej: Bazylikę Mariacką w Gdańsku czy kopalnię soli w Wieliczce?  Wybierz jedną z posiadanych w ręku kart i zdecyduj, czy prezentowane przez nią wydarzenie miało miejsce przed tym, które leży już na stole, czy po nim. Następnie odwróć kartę i sprawdź, czy masz rację! Najlepiej znać różne daty z historii Polski ale często  wystarczy po prostu dedukcja i trochę szczęścia. Ułóż Timeline – oś czasu!

Już wkrótce w naszej szkole odbędzie się turniej historyczny Timeline. Czym jest Timeline? Jest to edukacyjna  gra karciana, której uczestnicy spośród dostępnych kart z wydarzeniami z historii Polski, układają właściwy ciąg chronologiczny. Oczywiście gracze nie muszą znać wszystkich dat. Czasami wystarczy spostrzegawczość, dedukcja i odrobina szczęścia.

W skrócie…

- w trakcie swojej tury podejmujesz próbę umieszczenia jednej ze swoich kart w odpowiednim miejscu na osi czasu

- jeśli Ci się powiedzie, będziesz posiadał przed sobą o 1 kartę mniej

- jeśli Ci się to nie uda, odkładasz kartę do pudełka i dobierasz nową z talii.

- jeśli jesteś jedynym graczem w rundzie, który prawidłowo zagra swoją ostatnią kartę, wygrywasz!

Cel gry: być jedynym graczem, który nie będzie posiadał przed sobą kart

Tłumaczenie zasad znajdziecie klikając w następujący link:

Wszyscy uczestnicy turnieju otrzymają również wersję papierową instrukcji.

Turniej, który odbędzie się w naszej szkole przebiegnie się w 3 etapach:

- etap I – eliminacje, 4 stoliki, po 6 graczy przy każdym, dalej przechodzi trójka najlepszych;

- etap II – półfinał, 3 stoliki po 4 graczy przy każdym, do finału przechodzi najlepsza dwójka;

- etap III – finał, sześcioro graczy wyłonionych z poprzedniego etapu walczy o trzy nagradzane miejsca.

Na zwycięzców czekać będą atrakcyjne nagrody rzeczowe i oceny z historii.

Data, miejsce i regulamin turnieju już na stronie internetowej. Liczba uczestników ograniczona do 24 osób. Zapisy przyjmuje p. Przemek Mrozek.

Poniżej daty z wszystkich kart. Warto się z nimi zapoznać aby móc powalczyć o laury zwycięzcy! J

740 p.n.e. – powstanie osady w Biskupinie

500 p.n.e. – utworzenie bursztynowego szlaku

150 – pierwsze wzmianki o ziemiach nad Bałtykiem

400 – słowiańskie osadnictwo na ziemiach polskich

850 – Siemowit obejmuje władzę nad Polanami

940 – wzniesienie Gniezna

966 – chrzest Polski

991 – najstarszy znany dokument dotyczący Polski

1000 – Zjazd Gnieźnieński

1025 – koronacja pierwszego króla Polski

1038 – Kraków nową stolica kraju

1044 – powstanie kopalni soli w Wieliczce

1079 – stracenie biskupa Stanisława przez krola

1113 – powstanie Kroniki Galla Anonima

1138 – początek rozbicia dzielnicowego

1228 – sprowadzenie zakonu krzyżackiego do Polski

1241 – bitwa pod Legnicą

1260 – pierwszy Jarmark św. Dominika

1270 – pierwsze zdanie zapisane w języku polskim

1320 – koronacja Władysława Łokietka

1364 – powstanie Akademii Krakowskiej

1384 – Jadwiga andegaweńska królem Polski

1410 – bitwa pod Grunwaldem

1444 – bitwa pod Warną

1489 – powstanie ołtarza Wita Stwosza

1493 – sejm walny w Piotrkowie

1502 – ukończenie budowy kościoła NMP w Gdańsku

1506 – pierwszy spis wszystkich praw i przywilejów w Polsce

1525 – Hołd Pruski

1543 – wydanie O obrotach sfer niebieskich

1558 – powstanie Poczty Królewskiej

1563 – utworzenie wojska kwarcianego

1569 – unia lubelska

1573 – pierwsza wolna elekcja

1573 – konfederacja warszawska

1578 – wydanie Odprawy posłów greckich

1596 – przeniesienie rezydencji króla do Warszawy

1605 – rozbicie wojsk szwedzkich w bitwie pod Kircholmem

1610 – wkroczenie Polaków do Moskwy

1627 – wyginięcia tura

1627 – zwycięstwo nad Szwedami w bitwie pod Oliwą

1637 – wynalezienie polemoskopu – pierwowzoru peryskopu

1648 – wybuch powstania Chmielnickiego

1652 – sejmowe liberum veto

1655 – potop szwedzki

1683 – pokonanie wojsk tureckich pod Wiedniem

1696 – ukończenie budowy pałacu w Wilanowie

1717 – Sejm niemy

1764 – koronacja ostatniego króla Polski

1766 – powstanie Mennicy Warszawskiej

1794 – powstanie kościuszkowskie

1791 – uchwalenie Konstytucji 3 maja

1795 – trzeci rozbiór Polski

1797 – powstanie Mazurka Dąbrowskiego

1815 – powstanie Królestwa Polskiego

1817 – powstanie Zakładu Narodowego im. Ossolińskich

1817 – powstanie giełdy warszawskiej

1828 – powstanie Banku polskiego

1831 – powstanie Etiudy Rewolucyjnej

1834 – wydanie Pana Tadeusza

1840 – odkrycie Góry Kościuszki

1848 – powstanie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej

1851 – powstanie fabryki „Wedel”

1853 – wynalezienie lampy naftowej

1863 – wybuch powstania styczniowego

1865 – premiera Strasznego dworu

1881 – namalowanie Pomarańczarki

1882 – pierwszy na świecie śmigłowiec

1887 – utworzenie języka esperanto

1890 – wynalezienie spinacza biurowego

1898 – odkrycie pierwiastków rad i polon

1901 – wynalezienie kamizelki kuloodpornej

1905 – Henryk Sienkiewicz otrzymuje literacką Nagrodę Nobla

1918 – odzyskanie niepodległości

1918 – wybuch powstania wielkopolskiego

1920 – bitwa warszawska

1922 – zamach na prezydenta Gabriela Narutowicza

1923 – powstanie portu w Gdyni

1927 – CWS T-1 pierwszy polski samochód

1926 – uruchomienie pierwszej stacji radiowej w Polsce

1932 – wygrana zawodów Challenge

1934 – otwarcie lotniska na Okęciu

1939 – wybuch II wojny światowej

1940 – udzial polskich lotników w Bitwie o Anglię

1944 – powstanie warszawskie

1946 – referendum ludowe

1950 – pierwsza audycja Radia Wolna Europa

1951 – powstanie Polskiej Akademii Nauk

1955 – powstanie teatru Cricot 2

1958 – premiera filmu Popiół i diament

1967 – premiera Dziadów K.  Dejmka

1970 – wydarzenia grudniowe – strajk robotników

1970 – powstanie 16-bitowego minikomputera K-202

1971 – wynalezienie pojazdu Melex

1972 – złoto olimpijskie polskich piłkarzy

1978 – pierwszy Polak w kosmosie

1978 – Polak papieżem

1980 – Czesław Miłosz otrzymuje literacką Nagrodę Nobla

1981 – wprowadzenie stanu wojennego

1982 – Jerzy Kukuczka zdobywa Broad Peak

1983 – Lech wałęsa otrzymuje pokojową Nagrodę Nobla

1989 – obrady Okrągłego Stołu

1992 – pierwszy McDonald’s w Polsce

1993 – pierwszy Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

1995 – zdobycie obu biegunów Ziemi

1999 – wstąpienie Polski do NATO

2000 – Andrzej Wajda otrzymuje Oskara

2004 – wstąpienie Polski do Unii Europejskiej

2012 – organizacja mistrzostw Europy w piłce nożnej

2013 – „Lem” – pierwszy polski satelita naukowy

Nowe gry "bez prądu"

Nasz Szkolny Klub Gier Planszowych wzbogacił się niedawno o nowe, atrakcyjne tytuły! Wśród nich wymienić można: Osadników z Catanu, Pędzące żółwie, Niezłe ziółka, Patchwork. Dołączyli też do nas nowi planszówkowicze. Witamy! Już wkrótce, obok cotygodniowych zajęć, odbędzie się szkolny turniej Timeline Polska. Relacje z naszych dotychczasowych rozgrywek (w tym podróży przez prerie Dzikiego Zachodu w grze Colt Experss - laureata prestiżowej nagrody Spiel des Jahres 2015), pojawią się wkrótce na stronie internetowej. 

Szczęśliwy numer

Na dziś
to
28
Następne losowanie o godzinie 18:00

Polecamy

orzel
 

 

 

   
   
   

 

 

Licznik odwiedzin

0324600