JEDYNKA SZKOŁĄ SUKCESU, W KTÓREJ WSPIERA SIĘ UCZNIÓW!
- Szczegóły
- Kategoria: Osiągnięcia i sukcesy
- Opublikowano: wtorek, 04, listopad 2014 21:44
JEDYNKA SZKOŁĄ SUKCESU, W KTÓREJ WSPIERA SIĘ UCZNIÓW!
Kilka dni temu Instytut Badań Edukacyjnych opublikował kolejne dane dotyczące wyników egzaminów zewnętrznych i EWD w szkołach. To już piąty trzyletni cykl danych .
Dlaczego warto , by dyrektorzy, nauczyciele, władze samorządowe, a przede wszystkim uczniowie i rodzice interesowali się tymi danymi?
Z bardzo prostych przyczyn. Dla kadry kierowniczej i pedagogicznej danej szkoły jest to nieocenione źródło informacji o tym, w jakich obszarach nauczanie jest zadowalające, a w jakich należy je poprawić. Dla organów prowadzących szkoły, czyli samorządów, to informacje mogące służyć rozliczaniu i wspieraniu szkół. W końcu dla rodziców i uczniów EWD jest nieocenione przy wyborze szkoły, bo przecież warto posłać dziecko tam, gdzie efektywnie się naucza.
Czym jest EWD?
EWD ( Edukacyjna Wartość Dodana) to techniki statystyczne , które mierzą wkład konkretnej szkoły w wyniki nauczania. Nie można oceniać efektywności pracy szkoły poprzez porównywanie wyników, jakie osiągają jej uczniowie na egzaminach. Żeby określić, czy w szkole dobrze i efektywnie się naucza, trzeba porównać wynik na wejściu, czyli w przypadku gimnazjum wynik sprawdzianu po klasie szóstej, z wynikiem na wyjściu, czyli wynikiem egzaminu gimnazjalnego. Tylko wtedy dowiemy się, czy trzy lata spędzone w gimnazjum zostały dobrze spożytkowane. A jeśli jeszcze dane te pokażemy w cyklu trzyletnim, unikniemy zarzutu, że test testowi nierówny i nie da się zestawić wyników w kolejnych latach. Dzięki EWD można śledzić, jakie zmiany zachodziły w efektywności nauczania w szkole w zakresie przedmiotów humanistycznych oraz przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Baza danych umożliwia nie tylko sprawdzenie wyników dla konkretnego gimnazjum, ale też porównanie wyników między wybranymi szkołami, a także pokazanie pozycji szkoły w powiecie czy województwie.
Wskaźniki EWD pokazują, na ile efektywniej, w porównaniu do szkoły o podobnym składzie uczniowskim, pracuje dane gimnazjum.
Gimnazjum uzyskujące przeciętną efektywność nauczania będzie miało wskaźniki EWD zbliżone do zera, ponadprzeciętną – dodatnie, niżej przeciętnej – ujemne.
Oto najnowsze wyniki Gimnazjum nr 1 w Międzyrzeczu. Z pewnością możemy być z nich dumni . Umiejscowienie szkoły w obszarze dodatnim potwierdza , że utrzymujemy od lat ponadprzeciętny poziom nauczania. Jesteśmy szkołą sukcesu, która potrafi także zająć się uczniami potrzebującymi wsparcia. Rodzice mogą więc spokojnie powierzyć nam swoje dzieci.
A oto najważniejsze wykresy. Dokładne analizy znajdziecie Państwo na stronie: http://gimnazjum.ewd.edu.pl Zachęcam do lektury...
Na podstawie materiałów dostępnych na stronie IBE opracowała
J.O
Przedmioty humanistyczne.
Przedmioty matematyczno-przyrodnicze.
Przedmiot: Język polski.
Przedmiot: Historia, WOS.
Przedmiot: Matematyka.
Przedmiot: Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia.