WYNIKI I ETAPU SLJ 2015/2016!
- Szczegóły
- Kategoria: Język polski
- Opublikowano: poniedziałek, 16, listopad 2015 23:12

Uczniowie, którzy wzięli udział w I etapie Szkolnej Ligi Językowej dotyczącej zapożyczeń:
Opiekun Marcin Jędrowski
1c – Derwich Zofia, Rybczyńska Nikola;
1d – Kopyściańska Hanna, Jankowska Hanna, Skowroński Dawid;
3d – Grycz Ewelina, Zając Natalia, Łuczak Wiktoria;
3c – Wermuth Klaudia, Stępak Paulina, Fąka Olga;
3d – Sikorski Damian, Krysztoforska Kaja, Baranowska Aleksandra,
Bremska Martyna, Gasper Roksana, Kuszyńska Maria.
Opiekun Anna Pawelska
1a – Stankiewicz Kornelia, Łuczak Dawid, Cinka Dominika;
1e – Mazurek Dominika, Adamcewicz Dagmara;
2a – Głowacki Bartosz, Woźniak Szymon, Pyrski Patryk.
Opiekun Małgorzata Stucka
1b – Sieradzki Filip;
3a – Piętoń Oliwia.
Poprawne rozwiązanie zadań zostało nagrodzone wysokimi ocenami za aktywność.
Gratulujemy i zachęcamy, by do zabawy językowej włączali się również inni uczniowie.
Przypominamy, że następny etap będzie dotyczył wyrazów modnych, synonimów i antonimów.
Zadania już wkrótce na stronie internetowej szkoły i w gablocie obok sali nr 33.
Rozwiązania prosimy przekazywać polonistom do 11 grudnia br.
Oto rozwiązania pierwszej części:
inklinacja – skłonność, chęć, sympatia do kogoś;
sanacja – uzdrowienie;
afirmacja – potwierdzenie, uznanie czegoś;
inicjacja – zapoczątkowanie;
protekcja – poparcie.
Uwaga – to zadanie okazało się najtrudniejsze!
Makaronizmy to zapożyczenia z języka włoskiego, najczęściej w XVI wieku
w związku z kontaktami Polaków z Włochami dzięki królowej Bonie Sforzy,
która w 1518 roku została królową Polski.
Oto przykłady makaronizmów: kapusta, pomidor, seler, opera, sonata.
prosperować – rozwijać się,
preferować – przedkładać (uwaga: to oznacza „woleć”),
emanować – promieniować, negować, przeczyć.
ad rem – do rzeczy (gdy chcemy coś podkreślić, wrócić do właściwej treści);
ad hoc – do tego (gdy zmyślamy, mówimy coś bez przygotowania).
Wasi poloniści